Tűzoltó járművek

 

A Magyar Honvédségnél korábban rendszeresített ZIL, valamint TÁTRA járműalvázakon kialakított kombinált és habbal oltó tűzoltó gépjárművek jelentős része, az életciklusuk végére, az üzembenntartás során fizikailag teljesen elöregedett, elhasználódott. Korszerű, új eszközökkel történő kiváltásuk (cseréjük) mind rendszer-, mind alkalmazástechnikailag is indokoltá vált.


 A járművek cseréjére 2001. évben fejlesztési program indult, melynek eredményeként előbb a Repülőtéri Nehéz Tűzoltó Gépjármű (RNTG), majd a Terepjáró Gépjárműfecskendő (TGF) minta-, és sorozati példányai kerültek kifejlesztésre, illetve gyártásra.
 A fejlesztési programokban, a gyártási és szállítási feladatokban a HM CURRUS Zrt. a megfelelő referenciákkal rendelkező minősített beszállító partnerekkel (MAN, Schmitz) együttműködve, mint fővállalkozó vett részt.

A legyártott, közúti forgalomba helyezett, majd a megrendelőnek/üzembentartónak átadott tűzoltó gépjárművek üzemeltetésével és fenntartásával kapcsolatos háttér-szolgáltatási feladatokat (vevőszolgálat, szerviz, javítás) a mindenkori vállalkozói szerződések szerint a HM CURRUS Zrt. végzi.

 

Repülőtéri Nehéz Tűzoltó Gépjármű (RNTG) (Heavy Duty Airfield Fire Engine)
Terepjáró Gépjárműfecskendő (TGF) (Offroad Fire Engine)

Nagyteljesítményű Repülőtéri Tűzoltó Gépjármű (NRTG) (Special Heavy Duty Airport Fire Fighting Vehicle)

 

Repülőtéri Nehéz Tűzoltó Gépjármű (RNTG)

 

Az RNTG a katonai repülőtereken szolgálatot teljesítő tűzoltó alegységek alapvető, nagyteljesítményű oltóeszköze. A gépjármű az önjáró MAN 27. 464 DFAC típusú háromtengelyes összkerékhajtású járműalvázból és az azon elhelyezett Schmitz FLF 50/40/5 típusú, könnyűfém karosszéria elemekből épített tűzoltó szakfelépítményből áll.
A tűzoltó gépjármű beépített víz-, és habképzőanyag tartállyal, normál-, és magasnyomású vízszivattyúval, habbekeverővel, tető-, és orrágyúval, normál-, és magasnyomású gyorsbeavatkozókkal, szabványos szívó-, és nyomóoldali be, illetve kimenetekkel, sűrített levegős habbal oltó rendszerrel (CAFS), valamint saját járműönvédelmi rendszerrel van felszerelve.


Rendeltetése szerint elsődleges feladata:

  • a légi jármű baleseteknél keletkező tüzek oltása;
  • élet és vagyonmentési feladatok hatékony végrehajtása;
  • az üzemanyag és éghető folyadékok tüzeinek oltása;
  • az objektum területén, vagy annak közvetlen közelében keletkezett tüzek oltása;
  • szilárd anyagok, épületek és tárolók tüzeinek oltása során támogatás biztosítása.

 

A jármű álló helyzetben és menetközben is működtethető. Többcélú alkalmazhatóságát a málházott és a kiegészítő szak-, valamint egyéni felszerelések biztosítják. 

 

  

Vissza

 

Terepjáró Gépjárműfecskendő (TGF)

   

A TGF a tűzoltó gépjármű fejlesztési-, és csereprogram második fázisában az RNTG továbbfejlesztett változataként, Common-Rail közvetlen befecskendezéses dízel motorral szerelt MAN gyártmányú, TGA 26.480 (6x6) BB típusú, háromtengelyes összkerékhajtású járóképes alvázon került kialakításra.
A megnövelt műszaki képességű (elektromos csörlő, kézidarú, áramforrás aggregát, fényárboc) jármű kiválóan alkalmazható katonai repülőterek, lőterek, objektumok, fegyver-, és üzemanyag bázisok tűzvédelmi feladatainak ellátására, az élet, vagyon, valamint a műszaki- mentési feladatok hatékony végrehajtására.

 

  

Vissza

 

Nagyteljesítményű Repülőtéri Tűzoltó Gépjármű (NRTG)

 

Ajánlati felhívásra – a NATO Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) fejlesztési program részeként –, a HM CURRUS Zrt. a világ egyik legnagyobb tűzoltó gépjármű gyártójával, a Rosenbauer International AG-val együttműködve 2009. évben 2 db NRTG-t szállított az MH Pápa bázisrepülőtérre, a repülőtér és az ott települt szállítóflotta tűzvédelmének biztosítása érdekében. A megrendelői igények szerint legyártott, majd üzemeltetésre átadott NRTG-k alapját a Rosenbauer Panther 6x6 CA-05 típusú járműve adta.
Az NRTG az önjáró RBI 36.705 6x6 CA-05 típusú háromtengelyes összkerékhajtású járműalvázból és az azon elhelyezett FLF 12500/1500/250 típusú tűzoltó szakfelépítményből áll. Beépített fűthető víz-, és habképző anyag tartállyal, portartállyal, normálnyomású vízszivattyúval, habbekeverővel, tetőágyúval (víz/hab) orrágyúkkal (víz/hab, por) normálnyomású gyorsbeavatkozókkal (víz/hab, por) szabványos szívó-, és nyomóoldali be, illetve kimenetekkel, valamint saját járműönvédelmi rendszerrel van felszerelve.
A tűzoltó-technikai rendszer működését 2 beépített kezelőpanel biztosítja. Az egyik panel a vezetőfülkében, míg a másik a szivattyútérben került elhelyezésre. A jármű, álló helyzetben és menetközben is működtethető. A jármű manőverezési képességét tolatókamera segíti, melynek monitora a vezetőfülkébe van beépítve. A járművek helyszíni szervizelését, garanciális és egyéb esetleges javításait a HM CURRUS Zrt. végzi. 

 

  

Vissza

A 4-es számú harcjármű-vezetési gyakorlat - avagy szlalom a vízen

A 4-es számú harcjármű-vezetési gyakorlat - avagy szlalom a vízen A kavicsbánya és a Duna-sziget közötti holtág – a helyiek így hívják azt a területet, amit az elmúlt napokban az MH 25. Klapka György Lövészdandár katonái vettek birtokukba. Mondhatni, történelmi esemény játszódott le, a poros, sáros, az egy hónappal ezelőtt levonult árvíz után kikelt szúnyogok százezrei által terrorizált partszakaszon: a tatai alakulat... Tovább


További cikkek

A kutatás-fejlesztés útján